Vizualizeaza pagina marinarului - Alexandru Iarca

Alexandru Iarca
Alexandru Iarca

Alexandru Iarca

Data nasterii: 06.09.1934
Data deces: septembrie 2012
Functie: comandant nava Viteazul

Scurta introducere

Detalii

Comandantul  navei Viteazul a fost condus pe 7 august 2012 pe ultimul drum de familie ÅŸi câÅ£iva apropiaÅ£i. 

Avea 78 de ani ÅŸi putea să mai trăiască mulÅ£i ani. Din păcate, tragedia navelor Paris ÅŸi You Xiu, de pe 4 ianuarie 1995, i-au grăbit sfârÅŸitul. Pentru că nu a putut să intervină pentru salvarea marinarilor de pe cele două nave, la scurt timp, comandantul a paralizat pe partea dreaptă. Åži aÅŸa a rămas până la sfârÅŸitul vieÅ£ii sale. În ultimii ani, din cauza paraliziei au apărut ÅŸi câteva complicaÅ£ii care în cele din urmă au făcut să-i cedeze inima celui care i-a smuls din braÅ£ele mării pe mulÅ£i dintre marinari.

Dat afară din Marină de comunişti

Alexandru Iarca nu a fost toată viaÅ£a un om al mării. Născut la data de 6 septembrie 1934 în comuna Caragele, din judeÅ£ul Buzău, el a fost ofiÅ£er de cavalerie, însă pentru că s-a desfiinÅ£at arma a fost nevoit să-ÅŸi caute altceva de lucru. AÅŸa a ajuns la ConstanÅ£a unde a făcut câÅ£iva ani de Institut de Marină Militară. Greutăţile vieÅ£ii nu aveau să se sfârÅŸească pentru el odată ce a început să navigheze. Pentru că s-a căsătorit cu Matilda, fata pe care o iubea, dar care era fiică de chiaburi, comuniÅŸtii l-au dat afară din Marină. „Nu am soÅ£ie de lăsat!", a replicat el, atunci, comuniÅŸtilor.

Matilda, acum o bătrânică cochetă, râde când îÅŸi aminteÅŸte de acele vremi foarte grele pentru amândoi. Spune că părinÅ£ii ei erau consideraÅ£i chiaburi pentru că erau cei mai muncitori oameni din comună. „Vreo opt luni am fost ÅŸomeri. Å¢in minte că am mers la nunta fratelui meu ÅŸi nu am avut niciun ban să-i dăm dar de nuntă. Apoi, eu m-am angajat de sezon, la fel ÅŸi el, pentru că era un om descurcăreÅ£", povesteÅŸte soÅ£ia lui Alexandru Iarca.

Fostul primar comunist Gheorghe Trandafir i-a ajutat ÅŸi i-a dat de muncă fostului lup al mării. AÅŸa a ajuns ca el să lucreze pe la staÅ£ia de sânge ÅŸi în multe alte locuri care nu aveau nicio legătură cu marinăria.

A luat-o de la capăt. Ca simplu marinar

Dar dragostea de mare era mult prea mare pentru Alexandru Iarca ÅŸi s-a întors din nou pe mare. A luat-o de la capăt. S-a angajat ca simplu marinar. A dat din nou examenele ÅŸi aÅŸa a ajuns ofiÅ£er dragor, apoi comandant de dragă. A lucrat la AdministraÅ£ia Porturilor ConstanÅ£a, Mangalia, dar ÅŸi la PorÅ£ile de Fier.

În acest timp a obÅ£inut mai multe brevete de invenÅ£ii în domeniu ÅŸi a scris un manual.

Din 1978 este comandant pe nava de salvare Viteazul. A ocupat această funcÅ£ie până în anul 1995, când s-a pensionat, la scurtă vreme după tragedia navelor Paris ÅŸi You Xiu.

Foarte ordonat, fostul comandant a păstrat toate articolele din ziarele vremii în care se scria despre acÅ£iunile de salvare ale navei pe care o conducea, dar ÅŸi rapoartele pe care le făcea la Căpitănia Portului despre naufragii.

Iată doar câteva dintre intervenÅ£iile salvatoare ale navei Viteazul. În anul 1982 navei Polar 4 i se rupsese elicea. Vasul care se afla la 35 de mile marine a fost adus în siguranţă în port.

În 1984 nava Tetiene a fost dezeÅŸuată de Viteazul. Un an mai târziu, Continental Carriere eÅŸuase în timpul unei furtuni în apropiere de Portul Midia. Nu mai funcÅ£iona nici motorul. Nava a fost salvată tot de echipajul de pe Viteazul.

În anul 1990 un incendiu a izbucnit pe nava Valea Albă. Echipajul a fost salvat de nava Viteazul. În 1994 au fost ranfluate navele Molly ÅŸi Apolonia Naiad.

SfârÅŸitul carierei

Tragedia navelor Paris ÅŸi You Xiu, când au murit 57 de marinari, a reprezentat ÅŸi pentru căpitanul vasului de salvare sfârÅŸitul carierei. Conform raportului întocmit de Alexandru Iarca, nava Viteazul trebuia să treacă de capătul digului pentru a putea ajunge la cele două nave. Numai că după ce nava a ajuns la capătul digului, furtuna de pe mare dar ÅŸi o defecÅ£iune la motor i-a oprit din drum. Vântul avea puterea 7 - 9, iar valurile o înălÅ£ime de 6 - 9 metri. Atunci, Căpitănia a interzis vasului să mai înconjoare digul. Vasul s-a retras la ancoră, chiar peste dig de cele două vase care s-au scufundat ÅŸi echipajul de pe Viteazul a privit cum acestea se scufundă fără a putea interveni în ajutorul lor. Peste acest tragic episod din viaÅ£a sa, căpitanul nu a putut trece ÅŸi chiar dacă a rămas cu mintea limpede fizicul nu l-a mai ajutat. La scurt timp a paralizat pe partea dreaptă. A fost pensionat la scurt timp.

Omul s-a retras în apartamentul din centrul oraÅŸului în care a locuit împreună cu soÅ£ia sa.

În timpul vieÅ£ii, a încercat să sădească ÅŸi în fiii săi dragostea de mare, dar nu a reuÅŸit decât pentru scurt timp. DeÅŸi cei doi băieÅ£i au urmat ÅŸcoala de marină ÅŸi chiar au navigat pentru o perioadă, au ales apoi alte meserii. Facem precizarea că imaginile cu care a fost ilustrat acest material fac parte din arhiva familiei, unele fiind preluate, cu acordul autorului, din cartea lui Constantin Cumpănă „Naufragiul navelor Paris ÅŸi You Xiu".

Nava care s-a luptat cu vitregiile naturii vreme de mai multe decenii a fost casată la Mangalia, în anul 2007. Viteazul a fost construit în anul 1968 la Åžantierul Naval OlteniÅ£a.

Articol realizat de Mariana Iancu - www.ziuaconstanta.ro




Comentarii