„Tragedia navei INDEPENDENATA – cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti“
(scurt istoric)
Pe 15 noiembrie 2012 s-au împlinit 33 de ani de la cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti, o teribila tragedie care a avut loc în apele Marii Marmara, la intrarea în strâmtoarea Bosfor, în urma cafreia au murit 42 de marinari români.
Constructia primei si celei mai mari nave din istoria flotei românesti a început pe data de 22 iulie 1976, când, în docul uscat al Al santierului Naval Constanta, a fost coborâta prima bloc-sectie. Montajul navei în doc a durat 10 luni.
Independenta in Santierul Naval Constanta .
Fotografie din Arhiva Muzeului National de Istorie a României
Sursa fotografie www.comunismulinromania.ro Localizare fotografie Constantin Cumpana
Cu un deplasament de 150.000 tdw, „Independenta“ a fost primul petrolier din aceasta serie si clasa si era cea mai mare nava construita vreodata în România, fiind considerata nava - amiral a flotei comerciale românesti...
Ceremonialul de botez al navei a avut loc pe data de 27 mai 1977, în prezenta cuplului dictatorial Nicolae si Elena Ceausescu. Evenimentul a fost marcat de esecul botezului, întrucât sticla de Sampanie lansata de Elena Ceausescu nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. Incidentul a fost considerat un semn rau si multi s-au gândit la el ca la un un blestem...
În dimineata zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, „Independenta“ se afla în Marea Marmara, în asteptarea pilotului, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagra. La ora 04,35 - ora Turciei, petrolierul românesc a fost colizionat (în dreptul tancurilor 3-4 babord) de nava greceasca „Evriali“. Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfa ale petrolierului românesc si deversarea titeiului în mare.
Din cauza jerbelor de scântei produse de frecarea metalului s-au declansat puternice deflagratii, care au facut ca nava sa esueze într-o mare de flacari si fum. Din echipajul de 45 de marinari al navei, au murit 42 de oameni, dintre care 11 nu au mai fost gasiti niciodata. Numai trei marinari români au reusit sa se salveze. Incendiul a durat 29 de zile si nopti, fiind stins în dimineata zilei de 14 decembrie 1979. Din cauza starii grave în care se afla, nava „Independenta“ a fost considerata pierdere totala si definitiva.
Vinovat de producerea acestui teribil accident au fost comandantul grec al cargoului „Evriali“, Alekos Adamopulos, de 29 de ani, care, initial, a fost pus sub supraveghere si i s-a interzis sa paraseasca Turcia, dar, ulterior, a fost arestat, judecat si condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detentie ramasa de executat fiind transformata în bani, criminalul a platit 850 dolari si a fost eliberat...
A fost, desigur, cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti. A fost o cumplita tragedie, în care au murit 42 de marinari români. A fost o uriasa drama care a lasat în urma multe vaduve si 45 de copii orfani, suflete sfafrâmate, sicrie, cruci, destine distruse, amintiri lugubre...
A fost un TITANIC al flotei românesti...
Tragedia oamenilor de pe „Independenta“ a continuat si dups data producerii catastrofei, familiile acestora fiind nevoite sa îndure, pe lânga durerea pricinuita de pierderea celor dragi, umilinta, birocrata si batjocura sistemului comunist, dar si dezinteresul celui instaurat dupa decembrie 1989, reusind abia dupa 14 ani, în anul 1993, sa intre în posesia despagubirilor materiale legale.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MIHAI Grigore DORINEL (D) | FLORESCU George DAN (D) | ISTRATE Ioan VALERICÄ‚(s) | TEODORU Ilie Ghe.-BARADUT |
comandant | of. maritim I | of. maritim II | of. maritim III |
01.05.1944, Cândesti - Buzau | 18.11.1946, Harman - Brasov | Casla - Tulcea | Piatra Neamt - Neamt |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MIHÄ‚ILESCU SORIN (S) | DUMITRU Ion TACHE (s) | FEIER Vasile VASILE (D) | VOICESCU Gheorghe DRAGOS(S) |
Sef mecanic | of. mecanic I | of. mecanic II | of. mecanic III |
11.02.1944, Brasov | 03.01.1944, Varlezi - Galati | 19.11.1937, Satu Mare | 15.08.1951, Pitesti - Arges |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
COTLEARENCO Alex.LEONARD (s) | OANCEA ILIE (s) | DIMA �tefan ANGHEL (s) | MOCA TRAIAN (s) |
of. electric. I | of. electric III | electrician bord | Sef RTG |
25.12.1943, Divizia - U.R.S.S. | 22.02.1955, Sebesel - Alba | 28.10.1943, Ciucurova - Tulcea | 22.04.1949, Constanta |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
PETCU GABRIEL (D) | MOCANU Penciu CONSTANTIN (s) | FLOREA Ion CORNEL (s) | MATRAC Constantin ION (s) |
of. RTG | strungar | Sef echipaj | lemnar bord |
21.02.1954, Constanta | 08.11.1949, Corbu de Jos - Constanta | 02.01.1943, Constanta | 28.05.1944, Constanta |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
GHIZEL PETRE (s) | MUCICĂ Ilarion �TEFAN (s) | OLTEANU Gheorghe REMUS (s) | BOROIU Ion MARIN (s) |
Sef timonier | timonier | timonier | timonier II |
29.06.1934, Constanta | 11.07.1949, Constanta | 21.07.1932, Constanta | 22.10.1949, Cotu Vaii - Constanta |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
GOMBOSANU Fruntes IOAN (S) | DEGERATU Radu CHIRIŢĂ (s) | BÎRHÄ‚LESCU ILIE (s) | MANOLE Marin MIHAIL (D) |
marinar | marinar II | marinar | marinar |
07.07.1953, Eforie Sud - Constanra | 19.11.1950, Straja - Constanta | 03.01.1931, Vâlcele - Constanta | 17.04.1949, Oltina - Constanta |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
GELAL Facri CHENAN (s) | �ERBAN Zainea ION (s) | POPESCU Panait �TEFAN | NICHITA VASILE (s) |
marinar stagiar | ajutor of. mecanic | ajutor of. mecanic | ajutor of. mecanic |
07.09.1953, Constanţa | 09.10.1935, Gălbiori - Constanţa | 27.04.1948, Pecineaga - Constanta | 18.04.1925, Sarichioi - Tulcea |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
LUTZ NECULAI (D) | COJA Vasile GHEORGHE (s) | MURESAN Ion CONSTANTIN (s) | CARILA‚ Vasile MIRCEA (s) |
motorist | motorist III | motorist | motorist stagiar |
30.01.1950, Dulgheru - Constanţa | 12.06.1938, Bibeşti - Gorj | 23.08.1935, Sacele - Constanta | 08.08.1956, Babadag - Tulcea |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MATEI Ion GHEORGHE (s) | BEJAN Stefan MIHAI (D) | GRABOVENCU ION (D) | TUDOSIU DUMITRU (s) |
motorist | motorist stagiar | fochist | fochist |
04.05.1949, Constanta | 01.05.1954, Poganesti - Vaslui | 23.12.1936, Tulcea | 19.02.1948, Constanta |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
POPI Toma DUMITRU (s) | MIHÄ‚ILESCU GHEORGHE (s) | BRATU Niculae AUREL (s) | GRIGORINCU Petru MIHAI (s) |
fochist stagiar | bucatar | brutar | ospatar |
16.08.1956, Mădulari - Vâlcea | 07.12.1934, Brosteni - Arges | 09.10.1943, Eschibaba - Tulcea | 29.10.1937, Stiubieni - Suceava |
![]() |
![]() |
||
POPA Ion NICOLAE (s) | MARINA Marin CORNELIU (s) | ||
ospatar | asistent medical | ||
08.03.1918, Baltagesti - Constanta | 16.04.1932, Bucuresti |
Ambarcaţi SUPERCARGO
![]() |
![]() |
![]() |
PANÄ‚ Nicolae AURELIAN (D) | RADU CONSTANTIN (D) | RÄ‚DULESCU Ghe. FLORIAN (D) |
ing. cercetator | ing. cercetator | ing. cercetator |
02.12.1930, Brebu - Prahova | 03.08.1939, Prunaru | 16.06.1946, Moroieni - Dâmbovita |
Notă: media de vârstă a membrilor din ultima listă de echipaj - 36,4 ani.
D - Disparut - n.a.;
s - sicriu adus în tara - n.a.;
S - Supravietuitor - n.a.;
Supercargo - Persoana ambarcata pe o nava comerciala ca reprezentant al comerciantului care a încarcat nava la bord; cei trei ingineri nu erau salariati ai I.E.F.M. Navrom Constanta, ei fiind ambarcati în acel voiaj pentru normarea consumului de combustibil si lubrefianti si stabilirea normativelor de consum la aceasta categorie de nave - n.a.;
Cartea-document „TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENAcA - cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime românesti“ a fost lansata în 12 octombrie 2006 si este o lucrare dedicata memoriei celor 42 de marinari români decedati în cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime românesti, vafduvelor si urmasilor acestora, precum si tuturor marinarilor români cu morminte de pamânt si apoi disparuti de-a lungul timpului în accidente navale.
Autorul nu a tratat acest subiect în scop „senzational“ ci nici nu s-a lansat în ipoteze ce pot tine mai degraba de promovarea teoriei conspiratiei, decât de realitatea cruda a evenimentului în sine, ci a redat documente, note, informatii, mafrturisiri si fotografii despre cumplita tragedie, dar si despre drama familiilor si a urmasilor care au suferit dupa pierderea celor dragi.
Constantin CUMPANA 8 iunie 2008
Pagina actualizata 8 ianuarie 2012
Drepturi de autor :
Materialele text publicate si o parte din fotografiile din aceasta pagina au fost furnizate de domnul Constantin Cumpana ,autorul cartii Tragedia Navei Independenta .
O parte din fotografiile din aceasta pagina apartin domnului Haluk Ozlozlu din Istanbul Turcia . Lista completa a fotografiilor care ai apartin se regaseste in linkurile www.sihirlitur.com/olaylar/tanker/galeri1.html www.sihirlitur.com/olaylar/tanker/galeri2.html .Permisiunea de publicare a acestor fotografii este limitata numai in aceasta pagina in scopuri educative . Este interzisa copierea ,distribuirea in scopuri comerciale a acestor fotografii .
Copyright Notice :
The text and same of the pictures in this page was provided by Constantin Cumpana ,a romanian journalist that published the book " Tragedy of the ship Independenta" (in Romanian Language).
Same of the pictures in this page have been taken after the accident by mr . Haluk Ozlozlu from Istanbul Turkey. The complete list of the pictures you may find at www.sihirlitur.com/olaylar/tanker/galeri1.html www.sihirlitur.com/olaylar/tanker/galeri2.html . The permision to publish the pictures in this page made by the author is limited ,this web page has educational purpose only . Is prohibited to copy ,commecial use of the pictures made by this author .
Film :