Marina militara româna a fost dotata, în anii '30 ai secolului trecut, cu trei submersibile, "Delfinul", "Rechinul" si "Marsuinul". În functie de misiunile ordonate în perioada razboiului, ele si-au fafcut datoria, actionând de fiecare data în limita posibilitatilor tehnice de care dispuneau. La sfârsitul razboiului, cele trei submersibile au intrat sub incidenta clauzelor Tratatului de pace de la Paris (10 februarie 1947), când i s-a interzis României întrebuintarea submersibilelor în Marea Neagra, ceea ce a justificat, într-un fel, mafsura confiscarii lor, dupa 23 august 1944, de catre Armata Rosie.
Primul intrat în dotarea Marinei Române a fost "NMS Delfinul". În ziua de 22 iulie 1930 a avut loc, la santierul naval din Fiume, Italia, lansarea la apa a submarinului "NMS Delfinul". La ceremonia lansarii au fost invitate oficialitati de stat si militare române. Delegatia româna formata din delegati ai Ministerului de Razboi, a fost condusa de reprezentantul Guvernului României Dimitrie I. Ghica, ministru plenipotenALiar în Italia.
Cpt. Constantin Costachescu a condus NMS Delfinul in prima sa misiune intre 22 si 27 iunie 1941, la aproximativ 60 de mile est de Constanta. A fost numai o misiune de recunoastere. Pe 26 iunie, la 0:30, a raportat prezenta unei puternice grupari navale sovietice, care se apropia de oras, permitand apararii sa se pregateasca si sa obtina rezultate bune in lupta ce a urmat. Distrugatorului Moskva a fost scufundat si liderul Kharkov si crucisatorul Voroshilov au fost avariate.
Urmatoa rea misune a avut loc intre 10 – 20 iulie, sub comanda cpt. Corneliu Lungu. Delfinul a patrulat in sudul Crimeei si a facut o recunoastere la Norovosiisk, incercand sa evalueze capabilitatile de aparare antiaeriana si antisubmarina a bazei inamice. Pe 13 iulie a ajuns la sud-vest de Capul Idokopas, iar pe 15 iulie era la sud de Feodosia. In acea zona a zarit o nava inamica, dar care a disparut dupa o vreme. In timpul noptii urmatoare a fost surprins de o nava de patrulare sovietica si a intrat repede in imersiune, dar nu a fost atacat. Pe 16 iulie s-a defectat girobusola si inceput drumul inapoi spre casa. La 95 mile est de Capul Sabla, pe 19 iulie, a descoperit la suprafata un mic submarin sovietic, probabil un Maliutka, pe care a incercat sa-l atace cu tunul de bord, dar marea agitata si aparitia a 2 hidroavioane neidentificate l-au fortat sa se scufunde si sa rupa contactul.
Pe 30 iulie, trebuia sa plece intr-o noua misiune la ora 16:00, dar o defectiune la motor l-a silit sa se intoarca in port la ora 19:00.
In a treia misiune (12 – 20 august) Delfinul a revenit sub comanda cpt. Constantin Costachescu, care trebuia sa atace convoaiele din zona Odesa. Nu a avut insa decat doua ocazii slabe in timpul noptii de 13/14 si pe 19, dar nu a putut mentine contactul. Sectorul era foarte intens patrulat de vedete si hidroavioane sovietice. A facut de asemenea o recunoastere a coastei Crimeei si, pe 20 august pe drumul de intoarcere, in timp ce se afla la suprafata, a fost atacat cu o torpila de catre submarinul M-33 la 4 mile de Constanta. Torpila a trecut prin pupa navei. M-33 a iesit putin la suprafata si s-a tras cu mitaliera asupra lui.
Membri ai echipajului de pe submarinul Delfinul. Ion Agiu se afla in centrul grupului, in spatele capitanului.
Sursa: Stefan Hadjiu ,www.worldwar2.ro
A patra misiune (3 – 19 septembrie) a dus NMS Delfinul adanc in apele contolate de Flota sovietica. De aceasta data s-a ivit, in sfarsit, ocazia atacarii unor nave de suprafata inamice. Dupa ce a zarit doua convoaie pe care nu le-a putut urmari, pe 9 septembrie, la ora 9:35, Delfinul a fost surprins la suprafata la 5 mile de Capul Otrishenok de catre un crucisator, pe care cpt. Corneliu Lungu l-a identificat ca fiind Komintern. Submarinul a manevrat cu atentie deoarece zona era plina de stanci subacvatice, dar a pierdut contactul.
Ion Neculai Agiu, marinar pe NMS Constanta
Sursa: Stefan Hadjiu ,www.worldwar2.ro
In zilele urmatoare a mai avut cateva ocazii, dar vremea rea a impiedicat atacul. Pe 10 septembrie s-a apropiat pana la distanta propice lansarii torpilelor de un convoi format din doua nave mari la 20 mile vest de Capul Otrishenok, dar o vedeta din escorta l-a descoperit si s-a indreptat spre el, fortandu-l sa renunte la atac.
Majestatea Sa REGELE CAROL II la bordul submarinului DELFINUL - Revista MAREA NOASTRA, Anul V, nr. 9, septembrie 1936
O alta ocazie favorabila s-a aratat pe 16 septembrie la vest de Novorosiisk, cand Delfinul a zarit la ora 5:05 un petrolier sovietic escortat de o vedeta. Insa aceasta l-a reperat si s-a indreptat spre el, fortandu-l sa coboare periscopul. Dupa o perioada de timp, cand l-a ridicat din nou, si-a facut aparitia si un torpilor, iar cpt. Lungu a considerat ca nu trebuie sa-si asume prea multe riscuri conform instructiunilor primite si a renuntat. Pe 17 septembrie a inceput drumul de intoarcere a fost descoperit de cateva ori de avioane sovietice si chiar grenadat de o nava de patrulare.
A cincea misiune a avut loc intre 2 si 7 noiembrie 1941 si a fost si cea in timpul careia a avut loc primul si singurul atac al NMS Delfinul. Misiunea sa era de a impiedica circulatia convoaielor sovietice de aprovizionare a Sevastopolului. Langa Constanta a observat un submarin inamic la suprafata, dar datorita intunericului l-a pierdut. Pana in dimineata zilei de 5 noiembrie a ajuns in apropiere de Ialta. La 6:36 a observat o nava de patrulare si si-a continuat veghea. In jurul orei 8:05, slt. Constantin Stegaru a observat o nava mare de transport pe un curs de aproximativ 290 de grade, mergand catre Ialta. La 8:15, nava a intors la stanga apropiindu-se de submarin, iar cpt. Costachescu a decis sa o lase sa treaca si sa traga cu un tub de la pupa. La 8:43, Delfinul a lansat o torpila din tubul numarul 6 de la distanta de 800 m. S-a auzit o explozia torpilei, urmata de o explozie si mai mare. Este posibil ca nava sa nu fi fost escortata, deoarece primul contact cu vanatoarele de submarine sovietice a avut loc dupa o ora, iar atacul acestora a durat intre 10:30 si 18:40. Au fost 23 de reprize, numarandu-se intre 80 si 90 de explozii ale grenadelor AS. In timp ce aveau loc atacurile, Costachescu a dus nava din ce in ce mai jos, iar in timp ce inamicul asculta, a ordonat oprirea instalatiilor de bord, reusind pana la urma sa scape de urmaritori. S-au indreptat apoi spre coasta turca, unde insa submarinul a nimerit intr-o furtuna foarte puternica si a ajuns cu mare dificultate inapoi la Constanta.
Cpt. Constantin Costachescu a fost decorat mai tarziu cu Ordinul Mihai Viteazul clasa a III-a pentru aceasta actiune. Istoricii romani au identificat nava atacata si scufundata de catre Delfinul ca fiind cargoul Uralles (1.975 tone), dar conform arhivelor sovietice, aceasta a fost scufundata de bombardiere ale Luftwaffe in portul Eupatoria pe 29 octombrie. Nu s-a putut identifica concret pana acum aceasta nava. Puitorul de mine auxiliar Ostrovsky s-ar fi putut afla in acea zona, dar el a ajuns la Sevastopol fara probleme in cursul diminetii.
Urmatoarea misiune era de a interzice comunicatiile sovietice intre Batumi si Istanbul. Delfinul a plecat din port pe 30 noiembrie, dar datorita vremii foarte proaste a trebuit sa se intoarca acasa pe 3 decembrie.
A saptea misiune (6 – 13 decembrie) a dus pe NMS Delfinul inapoi pe linia Batumi – Istanbul. Dar nu a intalnit nici un convoi inamic. La intoarcere a descoperit doua submarine sovietice in apropierea Constantei.
Prima misiune in 1942 a avut loc intre 18 – 30 mai, sub comanda lt. cdor. Constantin Lungu, care fusese promovat intre timp. A patrulat la nord de coasta turceasca, dar din nou fara a intalni nimic. A fost atacat pe 27 mai de avioane sovietice, dar nu a suferit avarii.
Ultima misune a NMS Delfinul (25 iunie-3 iulie) a fost in zona de la est de Ialta. Pe 27 iunie a ajuns in zona de operatii, dar a fost silit sa stea in imersiune, fiind descoperit de aviatie. Intre 4:26 si 15:30, Delfinul a fost tinta a 240 de bombe. Un tanc de combustibil a fost usor fisurat. Dupa ora 16:00 au aparut si cateva vedete inamice, iar cpt. Costachescu a ordonat oprirea motoarelor. A doua zi a fost surprins la suprafata de un avion sovietic la ora 16:12. Cateva gloante si proiectile de tun i-au avariat comanda. Pe 1 iulie, ultima zi de evacuarea Sevastopolului, VVS-ChF a fost foarte activa in zona Crimeei, iar Delfinul a fost descoperit si vanat pentru 13 ore. Intre 7:25 si 10:30 au fost numarate 107 bombe. Apoi in jurul orei 13:00 a avut loc un alt atac cu 20 de bombe, iar la 15:40 inca 24. Seara, intre 19:30 si 20:00, 82 de bombe au cazut in apropierea submarinului, iar 35 mai departe. In total 268 de explozii, datorate in mare parte bombelor de aviatie si foarte putin probabil grenadelor AS. La intoarcere, Delfinul a intrat in reparatii generale si a ramas in aceasta stare pana dupa 23 august 1944, cand a fost confiscat de sovietici .A fost submarinul romanesc ce s-a bucurat de cel mai mult succes in al doilea razboi mondial. In onoarea sa si a celor care au servit la bordul lui, singurul submarin romanesc din prezent a fost de asemenea numit Delfinul.
Submarinul Delfinul a fost retrocedat României în anul 1957, fara sa mai fie functional. A fost reparat, fiind întrebuintat o perioada pentru cercetare marina în Marea Neagra de catre un institut de cercetari. In prezent -Motorul „Krup” al submarinului se afla la Muzeul National Technic .
Multumis si pe aceasta cale persoanelor care au participat la realizarea acestei pagini :
Fotografii Cumpana Constantin , www.worldwar2.ro , Stefan Hagiu
Albume foto : Delfinul Album 1 , Delfinul Album 2
Pagina actualizata 23 iunie 2009
Film Delfinul realizat de www.blackseahunters.com
Muzica Stefan Hadjiu (bunicul a fost membru de echipaj al submarinului Delfinul )
.............................................