




- Alexandru Iarca
- Constantin Papadopulo
- Teodora Angela Lefterescu
- Cristian Craciunoiu
- Constantin Preda
Nu exista evenimente pentru ziua de azi.
Vezi toate evenimentele
Trebuie sa fiti logat pentru a putea adauga un nou eveniment.


- 27.03.2019: Vineri 29 martie 2019 va avea loc la Galati expozitia de cartofilie si fotografie veche Pasagerele de odinioara. citeste mai mult
- 15 Jun 2015: A aparut Ghidul pentru supravietuirea pe mare - dedicat iubitorilor agrementului nautic citeste mai mult
- 08 Jun 2014: Lansarea albumelor „Mircea, voievodul velelor 1882-2014” si „Vizita ţarului Nicolae al II-lea la Constanţa 1-14 iunie 1914” citeste mai mult
- 21 Apr 2014: Pagina impingatorului Rovinari 19 a fost actualizata, auu fost introduse fotografii noi citeste mai mult

Vizualizeaza nava - Sulina (1939)
Data lansare: 1939 Data casare: 29.05.1941 Categorie: Nave Maritime Santier: Cantieri Navali Riuniti Palermo Italia Companie: Serviciul Maritim Roman |
Lungime: 116.35m Latime: 15.53m Pescaj: 6.60m Capacitate: 5650 TDW Echipaj: 44 Pasageri: 16 |
Scurt istoric
Nava S.M.R. Sulina
Nava Sulina a fost construita in santierul naval “Cantieri Navali Riuniti” din Palermo Italia intr-o serie de alte 3 nave , Mangalia , Balcic si Cavarna care au fost comandate de Serviciul Maritim Roman .

Tonaj Net 2021 / Brut 3493 TRB
Capacitate maxima de incarcare 5650 TDW
Deplasamentul vasului gol 4877 tone
Viteza maxima 13.5 noduri .
La 22 iunie 1941 in timpul celui de al doilea razboi mondial nava Sulina a fost rechizitionata de armata romana pentru a transporta trupe si echipament militar.
Pe 28 mai 1942, Sulina pleaca impreuna cu nava Ardeal sub escorta distrugatoarelor Regina Maria si Regele Ferdinand , ajungand a doua zi dimineata la Bugaz unde a intrat sub escorta navelor germane aflate in Flotila Dunarii . La ora 9:25 navele germane dau alarma detectand in zona un submarin sovietic . Unul din pilotii avioanelor germane din escrorta aeriana observa deasemenea un periscop la distanta de 300 de metri de nava la un curs de 45 de grade si 2 torpile . Comandantul navei a observat deasemenea siajul torpilelor si a efectuat o manevra de evitare .
Fotografie www.wreck.ru
In jurul orei 09:30-09:35 se inregistreaza o explozie in compartimentul salii masini tribord (partea dreapta a navei) . 2 din barcile de salvare sunt distruse fiind aruncate de suflul exploziei in compartimentul cargo numarul 4 . Se arunca ancora babord (partea stanga a navei) la o adancime de 24 de metri si se incepe evacuarea prin babord . Mai intai sunt evacuati genistii germani dupa care echipajul . Documentele navei ,hartile si instrumentele de navigatie au fost deasemenea salvate . Evacuarea s-a efectuat in barci de salvare si cu ajutorul navelor din flotilla germana de Dunare .

La bord erau imbarcati 44 de romani , comandant Victor Mihu , 21 de nemti ca echipaj , 35 ingineri genisti nemti care trebuiau sa participle la minarea portului Odesa si mecanicul second al remorcherului Arcadia .

In urma exploziei si a scufundarii navei si-au pierdut viata Harse Petre (ajutor mecanic III) , Joitoiu Vasile (ajutor mecanic auxiliar) , Balanescu Ion (fochist) ,sala masinii fiind inundata imediat . 2 din barcile de salvare sunt distruse fiind aruncate de suflul exploziei in compartimentul cargo numarul 4 .
Deasemenea 3 membrii ai echipajului a fost grav raniti , 7 genisti si un german din echipaj fiind deasemenea raniti usor .Toti ranitii au fost evacuate ulterior pe calea aerului la Bucuresti unde au fost internati . Restul echipajului s-a intors la Constanta pe 30 mai .
Ultimul care a parasesit nava a fost comandantul Victor Mihai impreuna cu imbarcat supercargo la bordul unei nave de mici dimensiuni care a avut la remorca o barca de salvare . Dupa ce s-au indepartat la 100 de metri de nava care se scufunda comandantul a orodonat ca remorca sa fie taiata si s-a intors sa faca o ultim rondou in jurul navei .
La ora 09:55 Sulina se scufunda in coordonatele 46°30'2"N 33°52'04"E (sursa coordonate www.wreck.ru) la o distanta de 6 mile marine est de portul Odessa . Alte surse indica ca coordonate 46.31 N/30.52E .

Scufunarea navei Sulina a fost una din cele mai mari pierderi ale marinei romane in al doilea razboi mondial ,cauza exacta a scufundarii ramanand in continuare un mister . Unele surse sovietice confirma ca torpilele au fost lansate de submarinul A3 aflat sub comanda comandantului de rangul 3 Tirikov C.A. . Comandantul navei Sulina are alta versiune conform careia nava s-a lovit de o mina in deriva .El indica ca explozia a avut loc in afara navei deoarece barcile de salvare au fost aruncate de suflu spre interiorul navei . Deasemenea in momentul exploziei pilotul unui avion din escorta raporteaza la o distanta de 3 km un siaj presupus a fi cauzat de un periscop unde a efectuat un atac anti-submarin .
Surse informatii nava Sulina :
- Cartea “O Istorie Tragica a Marinei Comerciale Romane “ autor Comandor dr. Marian Mosneagu paginile 13-24
- http://tacticaldiving.ru/2009/06/22/sylina_museum/ (in limba rusa )
- http://www.wreck.ru/viewship.php?id=44 (in limba rusa )
Traducere din limba rusa : Cristian Munteanu
Informatii nava Sulina furnizate de domnul Constantin Cumpana :1939, septembrie - a fost construită nava mixtă „Sulina“ (pavilion: România, IMO: 5614034, armator: S.M.R., port de înregistrare: Constanţa, 3.495 trb., 2.021 trn., corp din oţel, punte din oţel şi lemn, lungime: 110,00 m, lăţime: 15,50 m, pescaj: 6,60 m, echipaj: 44 membri, propulsie: 1 motor „Diesel“ marca „Fiat“, 1 elice, puterea maşinii: 3.200 c.p., viteza: 15,5 Nd., combustibil: motorină, capacitatea depozitului de combustibil: 300 to., consum: 417 kg/ h, încărcătura maximă: 5.700 to., pasageri: 16 persoane la clasa I, constructor: septembrie 1939, Cantieri Navali Riuniti din Palermo - Italia).
La data de 25 septembrie 1939 a fost cumpărată de S.M.R. (preţ: 17 milioane lire italiene).
După sosirea în ţară, nava „Sulina“, împreună cu navele mixte „Balcic“ (pavilion: România, IMO: 5383160), „Cavarna“ (pavilion: România, IMO: 5613903) şi „Mangalia“ (pavilion: România, IMO: 5531517), a început curse regulate între România şi America.
În caz de mobilizare, nava putea fi transformată şi adaptată necesităţilor de război şi transporta 1.500 persoane, 2.000 cai, 150 trăsuri, 50 camioane, 120 chesoane. De asemenea, pe puntea navei se puteau instala câte 2 tunuri x 120 mm şi 4 tunuri antiaeriene.
La 29 mai 1942 a fost torpilată de un submarin sovietic şi s-a scufundat în Marea Neagră, la 6 Mm de portul Odessa, circa 7 Mm de Farul Voronţov, în punctul de coordonate 46° 28’ Nord/ 30° 53’ Est.
Film efectuat de scafandri care au vizitat evapa Sulina :
(nota: numai imaginile de la scufundari sunt reale ,submarinul si nava care explodeaza sunt fictive)
Toti cei care au date suplimentare despre aceasta nava ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro sau comentati in partea de jos a paginii (trebuie sa fiti autentificat ca membru al www.marinarii.ro) .
Pagina actualizata 29 Septembrie 2014 , Constantin Cumpana