




- Alexandru Iarca
- Constantin Papadopulo
- Teodora Angela Lefterescu
- Cristian Craciunoiu
- Constantin Preda
Nu exista evenimente pentru ziua de azi.
Vezi toate evenimentele
Trebuie sa fiti logat pentru a putea adauga un nou eveniment.


- 27.03.2019: Vineri 29 martie 2019 va avea loc la Galati expozitia de cartofilie si fotografie veche Pasagerele de odinioara. citeste mai mult
- 15 Jun 2015: A aparut Ghidul pentru supravietuirea pe mare - dedicat iubitorilor agrementului nautic citeste mai mult
- 08 Jun 2014: Lansarea albumelor „Mircea, voievodul velelor 1882-2014” si „Vizita ţarului Nicolae al II-lea la Constanţa 1-14 iunie 1914” citeste mai mult
- 21 Apr 2014: Pagina impingatorului Rovinari 19 a fost actualizata, auu fost introduse fotografii noi citeste mai mult

Vizualizeaza nava - Republica
Data lansare: .1916 Data casare: in serviciu Categorie: Nave cu Zbaturi Santier: Linz Companie: M.F.T.R , D.D.S.G , marina militara ,Consiliul Local Tulcea |
Lungime: 14.54 Latime: 7.00 Pescaj: 1.40 Echipaj: cabine echipaj: 5 cabine cu 2 locuri in pupa; 16 locuri pentru m. t.; 4 locuri la careu Pasageri: 56 |
Scurt istoric
„REPUBLICA” (ex „LT. CDOR. VASILE PÄ‚UN”, nava de comandament). Construita în anul 1903, în Santierul Naval din Linz, Austria, pentru Societatea de navigatie comerciala M.F.T.R., nava a purtat initial denumirea de „Csobanc”. În septembrie 1916, nava a fost adaptata pentru scopuri de razboi în Santierul Naval din Altofen, apartinând Societatii austriace D.D.S.G., fiind armata cu tunuri, mitraliere si 30 mine. A functionat în timpul Primului Razboi Mondial ca nava de patrulare. La 20 septembrie 1916, actiona în amonte de Orsova (km 955), iar în cursul lunilor urmatoare a participat la ranfluarea unor nave scufundate în zona, actiune pentru care a fost citata prin Ordin de Zi în anul 1917. În iulie, acelasi an, nava a fost dezarmata si returnata navigatiei civile. Anul 1918 a surprins-o la Dunarea de Jos, unde a fost sechestrata si considerata captura de razboi. La sfâsitul primului RM, în perioada de scurta existenta a Republicii Sfaturilor din Ungaria, a primit numele de „Munka”. Preluata de statul român în contul despagubirilor de razboi de la Austro-Ungaria, nava îsi va shimba, succesiv denumirea, astfel: „Arad” (1919-1930); „Capitan-comador Paun” (1930-1944), cu siguranta numele eroului român din Primul Razboi Mondial, mort în grad de capitan-comandor; „Republica” (1947-1991). Supravietuitoare a celui de-al doilea R M, în timpul caruia a fost implicata în luptele pe Dunare ca nava de comandament, a continuat sa functioneze ca nava de comandament a Marinei Militare române pâna în zilele noastre. Odata cu aplicarea unor masuri de revenire la vechile denumiri ale navelor militare, s-a hotarât rebotezarea navei cu numele anterior, dar, inexplicabil, acesta a devenit „Locotenent-comandor Vasile Paun”, personaj care nu exista în palmaresul eroilor marinari. Ulterior, în anul 2003, vasul a revenit la numele de „Republica”. La bordul navei au urcat de-a lungul vremii, personalitati de prim rang, cum au fost generalul Von Mackensen, comandantul frontului austro-ungar din timpul Primului Razboi Mondial, amiralul Wulf - comandantul Donau Flotile a Marinei Austro-Ungare, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Nichita Sergheevici Hrusciov, amiralul sovietic Gorcov, fondatorul flotei de razboi moderne a URSS si comandantul flotei sovietice. La împlinirea venerabilei vârste de 105 ani, dupa ce a fost modernizata la nivelul suprastructurii, în conditii ce nu au tinut seama de pastrarea unor elemente originale, dar cu masina originala întretinuta în conditii perfecte de ofiterii si maistri militari din cadrul Ministerului Apararii, nava a fost cedata, în anul 2003, Consiliului Local Tulcea. Desi intentia initiala a noilor proprietari a fost transformarea acesteia în nava-muzeu capabila de plimbari de agrement pe Dunare în scop turistic, nava a fost transformata în unitate de alimentatie si cu toate ca valoarea ei este inestimabila din punct de vedere istoric, administratorii ei au amplasat-o într-un loc în care iarna poate fi usor avariata de sloiuri. Desi pasagerul „Republica”, dupa preluare, a fost andocat în docurile santierului Naval Aker din Tulcea, unde a fost supus unui proces de reabilitare tehnic si unor lucrari de intretinere a operei vii, mecanismele originale au fost pastrate si conservate, în special masina cu aburi cu dubla expansiune. Modificari au fost aduse doar caldarilor, al caror sistem, initial pe baza de carbune, a fost modificat înlocuindu-se arzatoarele de carbune cu arzatoare de pacura sau motorina.
Datorita faptului ca masina care actioneaza zbaturile, este în proportie de 100% originala si în stare de functionare, sistemul mecanic de actionare al zbaturilor, vinciul de ancora si, nu în ultimul rand, corpul navei fabricat dintr-un otel de calitate deosebita, sunt, de asemenea originale, nava „Republica” se constituie într-un valoros bun cultural de importanta tehnica, bun apartinând patrimoniului istoric naval. Aceasta calitate a fost recunoscuta oficial în mai 2008, prin clasarea navei în patrimoniul cultural national la categoria „TEZAUR”, un prim pas necesar în procesul de salvare si reabilitare a pasagerului „Republica”.
Caracteristici: lungime maxima: 14, 54 m; latime: 7, 00 m; înălÅ£ime: 17 m cu catarg; pescaj: 1, 40 m; deplasament: 540 t; viteza: 15 km/în aval ÅŸi 10 km în amonte;
capacitate de încărcare: 67 t; echipaj: 8 persoane; număr de persoane aduse la bord în afara echipajului: 56;
capacitate cazare prova: 2 cabine cu 3 locuri; 2 cabine cu 4 locuri; 2 cabine cu 2 locuri;
punte: 2 garsoniere cu 1 loc;
cabine echipaj: 5 cabine cu 2 locuri în pupa;
16 locuri pentru m. t.; 4 locuri la careu. Propulsie: maÅŸina principală cu abur cu dublă expansiune 550 CP, InstalaÅ£ie de guvernare – manual mecanică.
Autor :Expert dr. Carmen ATANASIU
Urmatoarele informatii au fost preluate de pe web site-ul oficial al navei Republica cu permisiunea Transport Public S.A.Tulcea . Web site-ul poate fi accesat la adresa www.nava-republica.ro si este disponibil in limbile Romana si Engleza .
Nava fluviala “Republica” reprezinta una din ultimele marturii ale sistemului de navigare cu zbaturi, singura nava de razboi din lume cu masina cu abur. Pentru orice vizitator, “Republica” devine o punte spre vremuri trecute, spre locurile unde odinioara salasluiau adevaratii marinari.
Desfasurandu-si intreaga activitate pe Dunare, “Republica” a fost, este si va fi in continuare o parte din sufletul acestui fluviu, inima capitanilor care au condus-o de-a lungul vremurilor.
Construita in Austria pe santierul naval de la Linz in anul 1903, devenita in 1919 nava romaneasca, fiind preluata in cuantumul despagubirilor de razboi de la Austro-Ungaria, nava “Republica” va asteapta in prezent in portul Tulcea, cu povestiri de peste 100 de ani.
Descoperiti tehnica secolului XIX !
Mecanismele originale ale navei au fost pastrate si conservate de-a lungul vremurilor. Astfel, pe “Republica” veti regasi:
- masina cu aburi cu dubla expansiune orizontala si inclinata prova de tip Joe;
- sistem de propulsie cu zbaturi;
- servomecanism cu aburi pentru comanda instalatiei de guvernare;
- vinciul de ancora actionat de servomecanism cu aburi;
- corpul navei - otel de calitate exceptionala.
Nava atingea o viteza de 18 mile/ora contra curent. Motorul dezvolta o putere de 404 kW (x 1,36 = 550 CP). Fiind nava de razboi, era armata cu 2 mitraliere de 14 mm si un tun blindat de 37 mm.
In anul 2008, nava “Republica” a devenit parte a patrimoniului cultural national, la categoria „TEZAUR”, sub administrarea Consiliului Local Tulcea.
JURNAL DE BORD - ISTORICUL NAVEI
1883 |
Republica a fost construita in santierul naval Linz, Austria. Anghel Saligny si Republica:
Anghel Saligny – nava pasager, a purtat numele marelui inginer care si-a adus contributia deosebita la realizarea podului de peste Dunare – Cernavoda - Fetesti. In 1987 Anghel Saligny a fost mistuita de un incendiu izbucnit la bord. Ioan Alexandru – fost militar in termen in marina romana, bun specialist in constructii navale si un bun cunoscator la reparatii cazane sub presiune si masini cu abur spune: „Anghel Saligny si Republica erau identice. Deosebirea dintre ele era ca Anghel Saligny avea saloane pentru pasageri iar selatura puntii principale era dreapta de la prova la pupa. Republica are selatura puntii curbata spre pupa-prova si de la centru catre borduri. Fiind nava de razboi puntea curbata ricoseaza proiectilele.” Anghel Saligny – cumparata de la austrieci – exista acte. Republica – captura de razboi – nu exista acte care sa ateste vechimea acesteia. |
1887 |
Botezata CSOBANC – nume austriac – primul nume al navei. |
1888 |
Dupa 1888 patruleaza pe Dunare fiind echipata fregata in marina austro-ungara. |
1903 |
Republica a fost construita in santierul naval Linz Austria – (fiind captura de razboi in 1919 – nu exista documente care sa ateste anul exact al fabricatiei – 1883 sau 1903). |
1915-1918 |
In primul razboi mondial a ajuns la Braila cu un grup de monitoare austroungare. In 1916 era nava baza si centru de comanda pentru trupele austro-ungare. |
1919 |
Preluata in cuantumul despagubirilor de razboi de la Austro-Ungaria. Dupa Primul Razboi Mondial - Flota Militara Romana – Flotila Dunarea avea 3 nave cu zbaturi armate:
|
1920 |
Dupa tratatul de la 4 iunie 1920 de la Trianon – a revenit Romaniei si a functionat ca nava de comandament in Flotila de Dunare. |
1921 |
Schimbarea numelui – in loc de CSOBANC - Capitan Comandor Paun |
1925 |
Numele Paun – academicianul Geo Bogza consemneaza in jurnalul sau ca ultima practica din 1925 (elev al scolii de Marina) a anului IV o face pe nava Paun - Republica de astazi. |
1944 |
5 septembrie 1944 – cea mai neagra zi din istoria marinei romane. Republica a supravietuit celui de-al doilea razboi mondial dupa o implicare directa in luptele de pe Dunare. Republica a fost folosita ca nava de comandament in campania din 1941 si din 1944. Fiind dizlocata pe bratul Sulina si Sf Gheorghe, nu s-a expus cruzimii noului aliat. In dimineata zilei de 5 septembrie 1944 intre orele 3 si 5 toate navele de razboi din Constanta au fost preluate cu forta iar comandantii si ofiterii au fost dusi sub amenintarea pustilor la gara fluviala. |
1946 |
Dupa terminarea razboiului, toata flota de razboi si o parte din remorchere au fost confiscate de sovietici. Si Republica a avut aceeasi soarta. A fost luata in 1946 si retrocedata in 1951. In 1960 la sfatul sovieticilor au fost distruse - taiate la fier vechi – toate navele de atac, monitoare, distrugatoare, submarine. Nava Republica avand doar 2 mitraliere si 1 tun a scapat din vederea sovieticilor. |
1951 |
A primit numele "Republica" dupa ce a fost retrocedata Marinei Militare Romane. |
1956-1962 |
Comandor Dumitru Cucu:
"M-am remarcat prin interes si pregatire si am fost numit comandant al navei Republica unde aveam sa raman pana in septembrie 1962." " ...adevarata pregatire a mea ca ofiter fluvial - deci in navigatia fluviala - s-a desfasurat in perioada cat am comandat nava de comandament Republica."
Misiuni cu:
Republica - folosita in unele misiuni si ca nava de pasageri - ofera conditii bune de confort si siguranta (personal militar). 2 misiuni secrete - Gh Gheorghiu Dej - personalitatea nr 1 a Romaniei de atunci:
Alte misiuni importante:
|
1960 |
In anii 60 – secretarul general al Partidului Muncitoresc Roman, Gheorghe Gheorghiu Dej a inspectat Flotila Dunarea la bordul navei Republica de cateva ori. |
1991 |
Din1991 s-a hotarat redenumirea navelor cu numele lor initial, sau cu nume traditionale ale Marinei Militare. Din greseala sau dintr-un motiv care nu a putut fi explicat de nimeni, "Republica" a primit numele "Capitan Locotenent Comandor Vasile Paun" – un rang mai mic. Vasile Paun – nu exista ofiteri in Marina Militara Romana cu acest nume nici in primul nici in al doilea razboi mondial. Numele - Constantin Paun – erou roman din primul razboi mondial – rang de capitan comandor. |
1995-2003 |
Paun – nava de comandament pentru manevrele internationale de pe Dunare, transportand observatorii NATO si jurnalisti. Pana in acest an nava Republica a fost nava de comandament a Marinei Militare Romane. |
2003-2008 |
Preluata de Consiliul Local Tulcea de la Marina Militara - scopul transformarii in nava - muzeu, capabila de plimbari de agrement pe Dunare in scop turistic. In aprilie 2003 primarul Constantin Mocanu il numeste pe Gheorghe Avadanei comandant al Navei Republica - unul din putinii cunoscatori ai masinilor cu aburi – acesta are misiunea imediata de a prelua nava din Braila si de a o introduce imediat intr-un vast proces de reabilitare tehnica. In aprilie 2003 comandantul Gh Avadanei preia nava de la Braila si o aduce la Tulcea cu un remorcher militar. In locul celor 2 mitraliere de pe puntea de comanda mai erau doar postamentii. Sus pe punte, tunul de 37m era pe postamentul lui prins in doar 2 suruburi. Pe drum, in dreptul orasului Galati au fost opriti si o macara a debarcat „ultima gura de foc” de pe nava Republica. Rebotezata „Republica” – ceremonie la care a participat primarul Constantin Mocanu si alte oficialitati din Santierul Naval – sticla de sampanie sparta de bordul navei. La 9 august 2003 – excursie pe Dunare cu prilejul zilelor Dunarii – „Dunarea – fluviul Europei”. Tulcea – infratita cu orasul Ulm – Germania – a avut invitate personalitati ale acestui oras cat si din alte orase riverane Dunarii. Misiune – Republica – gazda pentru primarul Constantin Mocanu si invitatii evenimentului – voiaj pe Dunare. Comandantul Gheorghe Avadanei ne povesteste: "Echipajul era format din 4 maistri care au lucrat pe Republica din timpurile in care aceasta se afla in Marina Militara. Pe bratul Chilia nava trebuia sa intoarca, dar vasul mergea foarte incet desi telegraful arata „toata forta inainte”. Problema - a ramas 1 cazan fara apa – au stins focul si la 4kg presiune masina abia se misca. Asteptam sa scada pana la 3kg presiune pentru a baga apa cu ejectorul. Pompele de alimentare nu functionau. Au reusit sa aduca presiunea la 3kg, sa faca plinul cu apa, au aprins focul. Pe punte, problema nici nu a fost sesizata. Intre timp presiunea a crescut si masina functiona la turatie normala. Apoi, la virajul pe bratul Tulcea s-a blocat masina carmei. Alimentarea cazanului la nivel maxim a dus la patrunderea aburului in masina carmei. Intr-un final timonierul a reusit sa acosteze pe faleza in Tulcea. Pasagerii au fost debarcati in perfecta siguranta." La 15 august 2003 de ziua Marinei, Republica a facut parte din flota ce a defilat. Capitanul Gh Avadanei a realizat o interesanta expozitie in sala de festivitati de pe vas – fosta cazarma de soldati. Expozitia contine portrete ale unor personalitati din marina romana si tablouri ale navelor legate de evenimente deosebite. Gheorghe Avadanei este actualul administrator si capitan al navei Republica. Republica isi spune povestea in Cartea de Onoare. |
2008 |
Nava "Republica" este declarata obiect al patrimoniului cultural national, categoria TEZAUR. |
POVESTIRI
Vizita de la Tataru
Un episod marcant din istoria navei “Republica”, printre multe alte povestiri care au in prim plan mai ales calirea marinareasca in conditii deosebit de grele atat pe timp de zi cat si pe timp de noapte, il relateaza in scrierile sale comandorul Dumitru Cucu.
Nava avea misiunea sa mearga in aval pe bratul Chilia, pentru a intalni nava-pasager “Nicolae Balcescu”. In aceasta misiune s-au imbarcat mai multe personalitati istorice, printre care amintim pe Gheorghe Gheorghiu-Dej, liderul Partidului Comunist Roman, Alexandru Draghici, ministrul de interne si Vasile Valcu, prim-secretar al Regiunii de partid Dobrogea.
Imbarcarea si deplasarea pe Dunare in aval, s-a desfasurat intr-un secret total, cele doua nave acostand in final in localitatea Tataru, unde seful statului a inspectat in mare taina o inchisoare de detinuti politici.
Intalnirea Presedintilor
Un alt episod de care aminteste in scrierile sale capitanul Dumitru Cucu, este acela in care nava “Republica” aflandu-se intr-un mars de instruire a echipajului si de cunoastere a Dunarii, a primit ordin de intoarcere la Giurgiu.
Ajuns in port, Dumitru Cucu a primit ordin sa pregateasca nava pentru o vizita extrem de importanta. Capitanul intuise bine.
In seara urmatoare, pe la orele 22.00 la bordul navei “Republica” au venit Primul Secretar al Comitetului Central, Gheorghe Gheorghiu Dej si alti demnitari importanti ai tarii. Nu dupa mult timp a sosit la nava o vendeta blindata iugoslava, care il avea la bord pe liderul celei de-a doua federaÅ£ii Iugoslavia, Iosip Broz Tito. Intalnirea celor doi demnitari s-a realizat in mare taina pe puntea navei “Republica”, echipajul acesteia asigurand pe intreaga perioada paza celor doi presedinti.
In amintirea Armatei Sovietice
Nava “Republica” a indeplinit de-a lungul vremurilor nenumarate actiuni in interesul statului roman. O alta misiune de maxima importanta care il are in prim plan pe acelasi capitan Dumitru Cucu, se refera la momentul in care aceasta se afla acostata in canalul Plantelor din zona Giurgiu.
Astfel, intr-o noapte, la bordul navei au urcat ministrul Fortelor Armate de atunci, generalul Emil Bodnaras si comandantul Tratatului de la Varsovia, maresalul U.R.S.S. Koniev. Cele doua personalitati au luat masa la bordul navei “Republica”, in timp ce aceasta a efectuat un mars de cateva ore pe Dunare.
La finalul acestei mici croaziere, capitanul Dumitru Cucu a primit cadou din partea maresalului Koniev o insigna cu inscriptia “In amintirea Armatei Sovietice”.
Doua Nave Surori
Doua nave cu zbaturi cu motoare identice, masini cu abur alternative cu dublu efect tip Joe.
Ambele au fost proiectate la 30 octombrie 1883, pe santierul naval de la Linz din Austria, insa intre ele exista o mare deosebire. Ioan Alexandru fost militar in termen in marina romana, bun specialist in constructii navale si un bun cunoscator la reparatii cazane sub presiune si masini cu abur spune: „Anghel Saligny si Republica erau identice. Deosebirea dintre ele era ca Anghel Saligny avea saloane pentru pasageri iar selatura puntii principale era dreapta de la prova la pupa. Republica are selatura puntii curbata spre pupa-prova si de la centru catre borduri. Fiind nava de razboi puntea curbata ricoseaza proiectilele.”
“Anghel Saligny” a fost cumparata de la austrieci, in timp ce “Republica”, fiind captura de razboi are in dreptul ei o parte din istoria neamului romanesc.
.........................................................................................................................................................................
Galerie foto Marinarii.ro utilzator Barbu Dan
Pe puntea Navei Republica in www.360trip.ro
Sala motoarelor in Nava Republica in www.360trip.ro
Sala cazanelor in Nava Republica in www.360trip.ro
Nivelul de jos al salii motoarelor in Nava Republica in www.360trip.ro
La ancora Navei Republica in www.360trip.ro
Puntea de comanda a Navei Republica in www.360trip.ro
Locatia prezenta a navei (pagina actualizata 6 septembrie 2010) Portul Tulcea .
Toti cei care au date despre aceasta nava ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro , cei care contribuie vor fi specificati ca sursa .
Duplicarea materialelor din aceasta pagina , utilizarea in forumuri a imaginilor se poate face numai cu specificarea :
Sursa : www.marinarii.ro
Daca pagina contine articole sau o descriptie detaliata a navei se va specifica si autorul articolului.